conversie verbeteren van websites

Conversie optimalisatie: Cialdini

Er zijn diverse manieren om de conversie te verbeteren. In dit artikel wil ik het hebben over de verleidingsprincipes van Cialdini. Ondanks dat Cialdini in de loop der jaren steeds meer “verleidings” tips heeft beschreven, ben ik nog steeds vooral fan van zijn eerste zes principes. Voor vrijwel elke website zijn deze gemakkelijke te gebruiken.

De zes principes van Cialdini zijn:

  • Wederkerigheid
  • Commitment & consistentie
  • Sociale bevestiging
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

Wederkerigheid

Wederkerigheid laat zich het beste verklaren door het te vergelijken met een verhuizing. Ik weet het, dit klinkt vreemd. Als je net zo bent als ik, dan houd je niet van verhuizen. Spullen 3 trappen optillen is nu eenmaal niet mijn hobby. Geef mij maar een computer. Ik heb wel hele aardige vrienden, die mij altijd helpen als ik ga verhuizen. Op het moment dat zij zelf gaan verhuizen voel ik altijd de sociale verplichting om hen te helpen, omdat zij mij ook hebben geholpen. Dat is het principe van wederkerigheid. Je hebt in principe met iedereen een soort van sociale bankrekening. Als iemand iets voor jou doet, staan zij in de plus en jij in de min. Als jij weer iets voor hen doet, sta je weer gelijk.

Ook bij websites werkt het goed om iets gratis weg te geven, al is het maar iets heel kleins. Door iets voor een ander te doen, creëer je een vriendschap. Iemand zelf sneller geneigd zijn bij jou terug te komen, omdat jij immers ook iets voor hem/haar hebt betekent.

 

Commitment & consistentie

Mensen willen graag consistent zijn in het leven. Dit betekent dat als mensen eenmaal een keuze hebben gemaakt, ze hier graag aan houden. Dit kan je in je voordeel gebruiken, door mensen kleine keuzes te laten maken. Iemand je Facebookpagina laten Liken, of zich in laten schrijven voor je nieuwsbrief. Alles kan effect hebben op je conversie.

 

Sociale Bevestiging

Of het nu gaat om een nieuw product kopen op het internet, een nieuw restaurant uitproberen of een nieuwe vakantiebestemming; iedereen laat zich beïnvloeden door de mening van anderen. Zorg er voor dat je tevreden klanten creëert. Deze klanten kunnen testimonials en reviews voor je schrijven. Deze werken zeer conversie verhogend.

 

Sympathie

Er zijn twee manieren om sympathie op te wekken. De eerste manier is door aantrekkelijke afbeeldingen en personen te gebruiken. De tweede manier (en deze heeft sterk mijn voorkeur) is door authentieke afbeeldingen en personen te gebruiken, die overeenkomen met de doelgroep. Door hetzelfde te zijn als je doelgroep laat je merken dat je ze begrijpt, hun taal spreekt en wek je sympathie op.

 

Autoriteit

Door gebruik te maken van zaken zoals werkervaring, diploma’s, keurmerken, enz kan er uitgestraald worden naar de potentiële klanten dat je  verstand van zaken hebt. Autoriteit kan een grote invloed hebben op de conversie.

 

Schaarste

Iedereen zal dit principe direct herkennen van grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Booking.com. Op het moment dat je een hotel bekijkt staat er dat er nog maar 1 kamer over is en dat 3 andere personen op hetzelfde moment deze kamer ook bekijken. Je krijgt het gevoel dat je het meteen moet kopen, anders ben je te laat. Ook schaarste is een zeer sterk beinvloedingsprincipe, maar kan niet in elke branche altijd op een goede manier ingezet worden.

wordpress page builder

Visual builders: WP Bakery vs Elementor

WordPress is het grootste en bekendste CMS systemen met een marktaandeel van 60% binnen de CMS markt. Zelf ben ik ook een grote WordPress fan en gebruik ik het al vele jaren. Er zijn vele plugins beschikbaar voor WordPress, maar tegenwoordig ook diverse page builders beschikbaar. In dit artikel bespreek ik de 2 page builders waar ik de meeste ervaring mee heb; WP Bakery en Elementor.

WP Bakery

De website www.operaopdeparade.nl is gebouwd met WP Bakery. De opzet van WP Bakery correspondeert goed met WordPress en is zeer goed geïntegreerd. Het visuale aspect van WP Bakery is tijdens het bouwen minder, maar het eindproduct kan visueel even aantrekkelijk zijn als Elementor. In de pagina snelheid (belangrijk voor Google) zijn slechts kleine niet representatieve verschillen. WP Bakery heeft maar dan 50+ standaard elemensen die je kunt gebruiken om makkelijker een pagina op te kunnen bouwen. WP Bakery kost op het moment van schrijven 45 Euro voor één website.

Elementor

Deze website www.marketingenleads.nl is gemaakt met Elementor. Elementor werkt in het bouwen van een pagina visueler dan WP Bakery. Mij valt op dat mijn studenten vooral vaak kiezen voor Elementor en dat Elementor zeer snel marktaandeel aan het veroveren is. Zoals gezegd zijn er in de pagina snelheid slechts marginale verschillen. Ook Elementor heeft meer dan 50 verschillende kan en klare elementen. Een voordeel van Elementor is dat je met de gratis versie al vrij veel kunt. Toch raak ik je altijd aan om een betaald thema te kopen en ook voor je pagebuilder te betalen. Naast gebruiktsgemak, customer service is ook de beveiliging van de website een stuk beter. Elementor kost 49 Euro voor één website.

De keuze

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Elementor met name vanwege de meer visuele en intuïtieve vormgeving. Maar beide page builders ontlopen elkaar zeer weinig. Dus het is vooral een persoonlijke keuze. Ik weeg bij elke opdracht ook nog steeds af welk thema ik neem en daarbij kijk ik altijd hoe goed dit thema samenwerkt met de pagebuilder. Hier zijn grote verschillen in, dus houd dit altijd goed in de gaten.

Social Media strategie stappen

De eerste stappen naar een Social Media strategie

Vrijwel alle bedrijven zijn inmiddels aanwezig op Social Media. De meeste bedrijven doen dit echter zonder een stappenplan. Door de volgende stappen te volgen wordt de kans op succes aanzienlijk vergroot.

Stap 0:

Bepaal goed wat je doel is. Waarom zit je eigenlijk op Social Media? Dit is de belangrijkste stap. Deze stap heeft namelijk consequesties voor al je vervolg acties. Wil je traffic genereren naar je website? Dan kies je straks in de uitwerking van je Social Media posts voor een Bit.ly link. Maar wil je werken aan je SEO, dan kun je beter je gewone URL gebruiken. Kies bij het bepalen van je doel uit de volgende opties: verkopen, thought leadership, loyaliteit, naamsbekendheid, traffic of reputatiemanagement.

Stap 1:

Bekijk wat de motivatie is van je doelgroep om zich op Social Media te begegeven. De volgende motivaties zijn de meest voorkomende: entertainment, informatie inwinnen, het uitdragen van de persoonlijke identiteit, integratie en sociale interactie, beloning (bv in de vorm van like & win) en zelfverwezenlijking.

Stap 2.1

Zorg dat je als bedrijf altijd eerst luistert naar je doelgroep. Dit kan je doen door diverse monitoring tools te gebruiken. Tools die ik zelf fijn vind zijn Coosto en Hootsuite. Aan de hand van deze tools kan je zien wat je doelgroep bezig houdt, of ze hier positief of negatief over zijn en wie de belangrijkste influencers zijn.

Stap 2.2

Als je een periode goed geluisterd hebt naar je doelgroep, dan kan je gaan participeren. Dit houdt in dat je, op de plaatsen waar je doelgroep zelf al aanwezig is, het gesprek met je doelgroep aan gaat. Dit kan o.a. door vragen te beantwoorden.

Stap 2.3

Na het luisteren en participeren ben je klaar om zelf te initiëren. Hier ben je voorzichtig mee omdat Social Media soms hard kan zijn voor fouten. Voor je het weet bereik je een groot publiek met een blunder a la Trijntje Oosterhuis.

Stap 3

Voordat je stap 2.3 neemt moet je eigenlijk eerst stap 3 nemen. Dat is een content kalender maken op basis van je eigen doel, de motivatie van je doelgroep en hetgene dat je geleerd hebt uit stap 2.1 en 2.2.

Stap 4

Bij online marketing komt alles altijd neer op meten en verbeteren. Zo ook met Social Media. Houd al je statistieken bij, experimenteer, rapporteer en verbeter. Op deze manier kun je steeds verder slijpen aan je perfecte Social Media strategie. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat voor mijn voetbalsites het beter werkt als ik in mijn Facebook posts het woord “Like” met een hoofdletter in plaats van een kleine letter schreef.